‘OV-sector kan door veranderd reisgedrag beter uit de crisis komen’

Massaal thuiswerken is inmiddels weer de norm, maar in de weken daarvoor gingen mensen weer vaker naar kantoor. Desondanks bleef het relatief rustig in het openbaar vervoer. Dat leverde waardevolle informatie op die kan worden gebruikt om de voormalige OV-reiziger in de toekomst weer terug te winnen. Hierover vertelt Vincent Wever van mobiliteitsadviesbureau Goudappel Coffeng tijdens het volledig online OV Expo Congres op donderdag 8 oktober.

Inzicht in veranderd mobiliteitsgedrag helpt bij het ontwikkelen van nieuw beleid. Om dit in kaart te brengen, baseert Goudappel zich op het Nederlands Verplaatsingspanel. Dit panel bestaat uit een representatieve groep van 13.000 Nederlanders en vormt daarmee een grote informatiebron over verplaatsingsgedrag, motieven en achtergrondkenmerken. Zo wordt niet alleen helder waar de OV-reiziger is gebleven, maar ook waarom hij of zij wegblijft.

Gespreid reizen
De ambities van de OV-sector konden vorige week de ijskast in vanwege de aangescherpte coronamaatregelen, waaronder de oproep om reisbewegingen te beperken. Desondanks zijn vervoerders niet terug bij af, want na een half jaar corona worden de eerste trends in het veranderde reisgedrag zichtbaar. Die kunnen worden gebruikt om de reiziger terug te winnen én om tegelijkertijd beter uit de crisis te komen, zo bekijkt Wever het van de positieve kant.

Waarvoor jarenlang naar een oplossing werd gezocht, kreeg het coronavirus namelijk binnen de kortste keren voor elkaar: verspreider over de dag reizen. Maar hoe zorg je ervoor dat dit gedrag blijft zodra de coronacrisis tegen zijn einde loopt, en reizigers intussen wel weer massaal gebruikmaken van het openbaar vervoer? Wever: “Je moet ook de vraag opwerpen of je iedereen wel wil terugwinnen. En als je iemand terug wilt, op welk moment.”

Onnodige kosten
Al klinkt het tegenstrijdig, ook vervoerders hebben er volgens Wever profijt van als niet iedereen terugkeert. “In de klassieke ochtendspits maak je onnodig veel kosten om op een klein gedeelte van de dag een heel groot aantal mensen te vervoeren.” Lukraak oproepen om weer met trein, tram, bus of metro te reizen, heeft dan ook geen zin.

Houd in plaats daarvan voor ogen wíe je wilt terugwinnen, adviseert Wever. Neem bijvoorbeeld iemand die deels blijft thuiswerken, en voor woon-werkverkeer is overgestapt op de e-bike. “Wil je diegene per se terug in het openbaar vervoer? Vanuit een breder perspectief is het niet wenselijk als iemand intussen een andere vorm van duurzaam vervoer heeft gevonden.”

Tips en trucs
De resultaten van het Nationaal Verplaatsingspanel kunnen daarbij dienen als handvatten. Vincent Wever licht op 8 oktober tijdens het online OV Expo Congres toe welke trends sinds maart te ontdekken zijn. Ook deelt hij tips en trucs hoe vanuit dit gedragsperspectief gerichter campagne kan worden gevoerd.

Als de tijd aanbreekt dat reizen niet meer wordt ontmoedigd, is dat een van de weinige middelen die vervoerders voorhanden hebben zolang er geen vaccin is. Wever: “In het OV spelen nog twee hele belangrijke factoren een rol: de weerstand tegen mondkapjes en de veronderstelde angst om besmet te raken. Reclamecampagne of niet, het is heel erg moeilijk om op die factoren in te grijpen.”

Het OV Expo Congres vindt vanwege de coronamaatregelen volledig online plaats. Vanuit de studio in Rotterdam worden twee thema’s behandeld: het terugwinnen van de OV-reiziger na de coronacrisis en het bereikbaar houden van regio en stadsrand. Inschrijven voor deelname kan tot kort voor het webinar zelf. Deelnemers ontvangen achteraf een terugkijklink.

morenews

OV Innovatieprijs: Slim algoritme van Lynxx voorspelt en voorkomt storingen

Iedereen maakt het weleens mee. Onderweg naar het station zien dat je trein op het laatste moment uitvalt door een wisselstoring. In de toekomst zou dit een stuk minder voorkomen, als het aan data-science bedrijf Lynxx ligt. Met slimme zelflerende algoritmes kunnen heel veel storingen voorspeld worden. Dit bespaart niet alleen veel ongemak voor de reiziger, maar… Lees verder ›

OV Innovatieprijs: Flexibel OV boeken in 9292-app met HaltetaxiRRReis

De flexibilisering van het openbaar vervoer neemt de komende jaren toe. Dunne provinciale lijnen zullen minder vaak rijden of helemaal verdwijnen. Precies op die ontwikkeling speelt Qarin in met de innovatie HaltetaxiRRReis, die in opdracht van de provincie Gelderland is ontwikkeld. Met deze vernieuwing is Qarin samen met 9292 genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt… Lees verder ›

OV Innovatieprijs: Zeeland Voordeel is het eerste abonnement dat meedenkt met de reiziger

Veel OV-abonnementen stammen nog uit de tijd van de strippenkaart. Volledig achterhaald, volgens Paul Engelbert van Transdev. Zeeland Voordeel is een abonnementsvorm die automatisch korting doorberekent op basis van het reisgedrag. Deze innovatie is genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt uitgereikt op de OV Expo ’22 op 6 oktober in Houten. Bekijk de andere genomineerden en… Lees verder ›