Hoe zorg je ervoor dat mensen weer met het OV gaan reizen?

Door de coronamaatregelen is het mobiliteitsgedrag dat mensen vertonen onder een vergrootglas komen te liggen. Hoe zorg je dat reizigers het ‘gewenste gedrag’ vertonen en toch weer in de trein, tram, metro en bus stappen? Daarover praat gedragspsycholoog Bob van Dam van D&B Gedrag tijdens het OV Expo Congres op donderdag 8 oktober.

Simpel gezegd willen vervoerders graag dat mensen weer als vanouds gaan reizen. Er zijn immers tal van maatregelen genomen om dat veilig te laten verlopen. Maar door corona is er een soort angst of in elk geval scepsis ontstaan om met het openbaar vervoer te reizen. En er is wel wat voor nodig om die reiziger weer aan boord te krijgen, legt gedragspsycholoog Bob van Dam uit. Hij is werkzaam bij D&B, dat organisaties adviseert en ondersteunt bij het veranderen van menselijk gedrag vanuit een maatschappelijke insteek.

Inzicht in gedrag is cruciaal
“Mobiliteitsgedrag is een breed begrip. Je ziet inderdaad dat mensen door de coronamaatregelen er eerder voor kiezen om toch maar niet met het OV te reizen en thuis te blijven. Maar het kan ook gaan om ongewenst gedrag, zoals het niet gebruiken van fietsverlichting als het donker is. Als je wilt dat mobiliteit goed werkt, moet je inzicht hebben in het gedrag van mensen. Daar helpen wij veel organisaties bij, zowel in mobiliteit als op andere vlakken. En de vraag naar onze diensten is door de coronacrisis eigenlijk alleen maar sterker geworden.”

D&B werkt met meerdere modellen, zoals het Behavior Change Model. Feitelijk is dat een stappenplan dat leidt van een probleemsituatie naar een gewenste situatie. “Gedragsverandering wordt vaak veel te abstract benaderd”, stelt Van Dam. “Bijvoorbeeld: ‘ik wil dat mijn werknemer proactiever wordt’. Maar je moet eigenlijk bepalen welk gedrag je concreet wil zien bij die medewerker.”

Die insteek kan worden vertaald naar bijvoorbeeld de reis met het openbaar vervoer. Moet de reiziger het gewoon weer eens gaan proberen en ervaren dat het allemaal prima kan? Of wil je juist dat die persoon elke week een reis gaat maken, of drie keer per week?

Handrem
“Als duidelijk is welk concreet gedrag het doel is, wordt er een analyse gemaakt van motieven, weerstanden en omgevingsfactoren. Weerstanden zijn een soort handrem op gedrag, dus als je gedrag wilt veranderen kijk je daar als eerste naar. Denk bijvoorbeeld aan de angst die je doelgroep kan ervaren om besmet te raken of om dierbaren te besmetten. Daarna kun je mensen gaan motiveren om het doelgedrag te vertonen en daar de omgeving optimaal op inrichten.”

Op 8 oktober zal Bob van Dam tijdens het OV Expo Congres ingaan op de verschillen tussen het veranderen van mindset en het veranderen van gedrag. Ook legt hij uit waarom beide zaken belangrijk zijn als je mobiliteitsgedrag wilt veranderen. “Vaak kunnen en willen mensen hun gedrag wel veranderen, maar is de stap naar ‘doen’ nog een obstakel. Hoe je die stap toch zet en hoe je als vervoerder je doelen concreet maakt en analyseert, zal ik uitleggen aan de hand van ons nieuwe Change Mindset Model.”

Het OV Expo Congres vindt plaats op 8 oktober in een vanwege corona aangepaste ruimte in Expo Houten. Het aantal fysieke deelnemers is beperkt, dus snel aanmelden is verstandig. Het is ook mogelijk om online deel te nemen tegen een gereduceerde prijs. Annuleren van deelname op locatie of omboeken naar online deelname kan vrijblijvend tot 48 uur van te voren.

morenews

OV Innovatieprijs: Slim algoritme van Lynxx voorspelt en voorkomt storingen

Iedereen maakt het weleens mee. Onderweg naar het station zien dat je trein op het laatste moment uitvalt door een wisselstoring. In de toekomst zou dit een stuk minder voorkomen, als het aan data-science bedrijf Lynxx ligt. Met slimme zelflerende algoritmes kunnen heel veel storingen voorspeld worden. Dit bespaart niet alleen veel ongemak voor de reiziger, maar… Lees verder ›

OV Innovatieprijs: Flexibel OV boeken in 9292-app met HaltetaxiRRReis

De flexibilisering van het openbaar vervoer neemt de komende jaren toe. Dunne provinciale lijnen zullen minder vaak rijden of helemaal verdwijnen. Precies op die ontwikkeling speelt Qarin in met de innovatie HaltetaxiRRReis, die in opdracht van de provincie Gelderland is ontwikkeld. Met deze vernieuwing is Qarin samen met 9292 genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt… Lees verder ›

OV Innovatieprijs: Zeeland Voordeel is het eerste abonnement dat meedenkt met de reiziger

Veel OV-abonnementen stammen nog uit de tijd van de strippenkaart. Volledig achterhaald, volgens Paul Engelbert van Transdev. Zeeland Voordeel is een abonnementsvorm die automatisch korting doorberekent op basis van het reisgedrag. Deze innovatie is genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt uitgereikt op de OV Expo ’22 op 6 oktober in Houten. Bekijk de andere genomineerden en… Lees verder ›