Louwman Group toont zero emissiebussen CaetanoBus op OV Expo ’21

Louwman Group maakte onlangs bekend zich voor het eerst op de OV-markt te gaan begeven. Op OV Expo ’21 toont de importeur zowel de e.City Gold als H2.City Gold, de batterij-elektrische en waterstof-elektrische stadsbussen van CaetanoBus.

Het op de Nederlandse markt brengen van deze voertuigen is het eerste tastbare gevolg van de samenwerking met de Portugese busfabrikant. Sinds afgelopen zomer is Louwman distributie- en servicepartner van CaetanoBus. Op de bussen van de fabrikant prijkt sinds kort ook het logo van Toyota.

“We verkopen uit naam van Caetano en gaan zelf de service verlenen en bussen onderhouden”, legt Manager Operations Caetano Frank Versteege uit. “We kiezen niet voor één zero-emissie-techniek, want beide staan naast elkaar.” Het kostenaspect zal volgens hem “op zeer korte termijn” niet meer de doorslag geven in de keuze tussen de twee technieken. “Waterstof-elektrisch zal competitief worden met batterij-elektrisch.”

Innovatiepartner
Als partner van CaetanoBus wil Louwman Group zichzelf nadrukkelijker profileren als innovatiepartner voor nieuwe mobiliteitsdiensten en technologieën met zero emissie. Het blijft namelijk niet alleen bij sales en after sales van de voertuigen van Caetano. Door het aanbieden van “slimme totaaloplossingen” wil de importeur inspelen op de toenemende behoefte aan flexibiliteit in het OV-aanbod. Daarbij wordt gebruik gemaakt van geïntegreerde MaaS-oplossingen voor multimodaal reizen en deelmobiliteit vanuit van de verschillende divisies en gelieerde partners.

Louwman Group is de eerste met een dergelijke samenwerking in Europa met CaetanoBus op het gebied van distributie en service. Het bedrijf noemt dit een logisch gevolg van de gezamenlijke ambities met Toyota en CaetanoBus, die eerder deze maand al een merkalliantie sloten. Het is bovendien de eerste stap van Toyota om zijn brandstofceltechnologie samen met partners naar andere vormen van mobiliteit uit te rollen.

Beginnen met OV
Ook Louwman ziet de samenwerking als een eerste stap voor de uitrol van waterstof voor heavy duty verkeer. Het is daarom een bewuste keuze om te beginnen met bussen voor het stads- en streekvervoer. In tegenstelling tot bijvoorbeeld trucks die door heel Europa rijden, is de tankinfrastructuur voor OV makkelijker aan te leggen. Versteege: “We bieden een vervoerder een totaaloplossing van bus, tankinfrastructuur en waterstof. Dat hoeft niet meer te worden opgeknipt in verschillende trajecten, waardoor vervoerders garanties krijgen.”

Er wordt dus begonnen met de e.City Gold en H2.City Gold. Laatstgenoemde is de eerste waterstofbus met een brandstofcel van Toyota en deze is vrijwel identiek aan zijn elektrische broer uit 2016. “Alleen op het dak is het anders. In plaats van een groot accupakket zit er een heel klein accupakket in, een brandstofcel en vijf waterstoftanks.” Die zijn in minder dan negen minuten volgetankt en zorgen voor een bereik van minimaal 400 kilometer. Op termijn volgen ook streekbussen en touringcars van Caetano met brandstofceltechnologie van Toyota.

Maak op donderdag 16 september bij stand 2.805 kennis met de CaetanoBus en Louwman Group. Han van der Wal verzorgt in Expo Houten bovendien een workshop over de verschillen in operationele kosten tussen de verschillende aandrijflijnen. Deelname aan OV Expo ’21 is in de meeste gevallen gratis.

CaetanoBus (foto: Louwman)

Meer nieuws

‘OV-sector kijkt te weinig naar vervoersarmoede’

Er blijven allerlei kansen liggen om vervoersarmoede op te lossen omdat er te weinig wordt gedaan met data. Dat bepleit Anne van der Veen van adviesbureau Over Morgen. Zo zorgt het strekken van OV-lijnen wel voor een efficiëntere exploitatie en zijn sommige reizigers blij met de kortere reistijd, maar wordt andere burgers de toegang tot… Lees verder ›

Minder zorgen over onderhoud en service bestuurdersstoel dankzij speciale app

Bestuurdersstoelen binnen het OV moeten periodiek onderhouden worden om de conditie van de stoelen te waarborgen en daarmee stilstand van materieel en zitklachten te voorkomen. Dit is zelfs vastgelegd in de CAO. Om vervoerders nog meer te ontzorgen en nog beter en efficiëntere service te kunnen bieden, heeft EBLO de Fleet Maintenance App ontwikkeld. De… Lees verder ›

‘Coronaproof interieurtextiel is norm van de toekomst’

Iedereen wordt op veel vlakken nog steeds geconfronteerd met de gevolgen van de pandemie. In het openbaar vervoer wil Buvetex met een coronaproof stoffering bijdragen aan een oplossing. De zogeheten Bioguard-stoffen bestrijden 99,9 procent van het ongewenste DNA, virussen en bacteriën. Het interieurtextiel is ideaal voor complete stoffering bij bussen in het openbaar vervoer en… Lees verder ›