Expo Houten

De wereld van bussen en ZF

Al decennia is ZF als toeleverancier ook verbonden aan de buswereld. De AV-portaalassen worden inmiddels door bijna alle busfabrikanten in serieproductie toegepast. Deelnemers aan OV Expo ’21 komen op 16 september alles te weten over de verschillende elektrische aandrijfconcepten voor bussen.

Sinds een tijdje bestaat daarvan ook een elektrische variant: AxTrax AVE. Deze heeft hele grote gelijkenissen met de conventionele as. Denk daarbij aan draagarmen, schokdempers en bevestigingspunten waarmee de as aan het voertuig wordt bevestigd. Busfabrikanten die de AV-as in hun specificaties hebben staan, hoeven daarom niet meer dan noodzakelijk te veranderen om de AxTrax AVE in de bus te bouwen. Waar bij de conventionele as een differentieel zit, daar zit bij de elektrische as in beide naven een elektromotor.

Eén as voor gelede bus
Met een maximaal koppel van 22.000 Nm en een vermogen van 250kW per as is het mogelijk om zelfs een gelede bus met één elektrische as te specificeren. Uiteraard is het ook mogelijk om twee elektrische aangedreven assen in een gelede bus te specificeren. Dan wordt het een 4×4 aandrijving en kan een optie zijn voor bijvoorbeeld bergachtige- en sneeuwgebieden. Van de AxTrax AVE rijden er inmiddels 3.500 bussen rond in meerdere steden in de wereld. Deze hebben in totaal al meer dan 150 miljoen kilometers afgelegd.

Naast de grote overeenkomsten tussen de conventionele achteras en de elektrische versie is het bij de laatste nóg belangrijker dat ook het systeem – compleet met omvormers en regelunits om de elektromotoren aan te sturen – van één en dezelfde bron komen. ZF is daarmee voor de busfabrikant de systeemleverancier. Dat heeft naast één aanspreekpunt nog een ander groot voordeel: de gehele afstemming van de aandrijflijn ligt bij hetzelfde bedrijf wat de efficiëntie ten goede komt.

CeTrax
Een andere oplossing om stadsbussen elektrisch aan te drijven is de in eigen huis ontwikkelde centraal motor CeTrax. Deze wordt gekoppeld aan de conventionele achteras – met differentieel in een stadsbus. Het grote voordeel van deze ZF-centraalmotor is dat de achteras overbrenging niet hoeft te worden aangepast. Dat komt omdat de centraal motor een planetaire eindoverbrenging heeft. En deze komt weer uit de ZF Ecolife, de bekende en geprezen volautomatische transmissie.

De CeTrax is sinds eind 2020 in serieproductie en wordt inmiddels aan een klein aantal busfabrikanten in Azië en Oost-Europa geleverd. De Cetrax levert een vermogen van 300 kW en heeft een uitgaand koppel van 4.500 Nm. De Cetrax kan worden aangedreven door batterijen, waterstof of bovenleiding met een trolley. Toepassingen van de Cetrax zijn naast de standaard 12 meter bus, een drie-asser en ook een gelede bus van 18 meter. Het maximale stijgingspercentage vanuit stilstand is 14% voor een gelede bus. Voor een solo-bus kan dat tot maximaal 22%.

Twee concepten
De reden waarom ZF twee verschillende elektrische aandrijfconcepten voor bussen heeft ontwikkeld heeft uiteindelijk te maken met de klant, de busfabrikant: die kan de keuze blijven maken voor een low-floor (de AxTrax AVE) of een low-entry (de Cetrax). Het assenportfolio maakt ZF compleet door ook gestuurde voorassen en sleepassen voor meerassige bussen te ontwikkelen en produceren.

Ontmoet ZF op OV Expo ’21 bij stand 3.603. Deelname aan de vakbeurs in Expo Houten is in de meeste gevallen kosteloos. Klik hier om te registreren.

ZF CeTrax

Meer nieuws

‘OV-sector kijkt te weinig naar vervoersarmoede’

Er blijven allerlei kansen liggen om vervoersarmoede op te lossen omdat er te weinig wordt gedaan met data. Dat bepleit Anne van der Veen van adviesbureau Over Morgen. Zo zorgt het strekken van OV-lijnen wel voor een efficiëntere exploitatie en zijn sommige reizigers blij met de kortere reistijd, maar wordt andere burgers de toegang tot… Lees verder ›

Hoeveel stroom heeft een elektrische busvloot nodig?

Een belangrijke stap bij het plannen van een elektrisch wagenpark is om met het nutsbedrijf te bespreken hoe een vervoerder aan de benodigde elektriciteit kan komen. De eerste vraag die daarbij wordt gesteld, is hoeveel stroom er nodig is. ChargeSim, exposant op OV Expo ’21, zet (in het Engels) de belangrijkste punten uiteen waarmee rekening… Lees verder ›

‘Coronaproof interieurtextiel is norm van de toekomst’

Iedereen wordt op veel vlakken nog steeds geconfronteerd met de gevolgen van de pandemie. In het openbaar vervoer wil Buvetex met een coronaproof stoffering bijdragen aan een oplossing. De zogeheten Bioguard-stoffen bestrijden 99,9 procent van het ongewenste DNA, virussen en bacteriën. Het interieurtextiel is ideaal voor complete stoffering bij bussen in het openbaar vervoer en… Lees verder ›