Volledig elektrische Caetano e.City Gold 
op OV Expo 2020

Een van de publiekstrekkers op OV Expo 2020 is de 100% batterij-elektrische personenbus e.City Gold van busproducent CaetanoBus, de grootste producent van personenbussen in Portugal. Het bedrijf is in het jaar 1946 opgericht en produceert bussen van verschillende formaten. Voorbeelden zijn compacte bussen met een capaciteit tot 31 zitplaatsen (bedoeld voor scholieren en toeristen), openbaarvervoerbussen en luxe dubbeldekkers met comfortstoelen. En wie regelmatig vliegt, kent CaetanoBus ongetwijfeld van de luchthavenbussen die onder de naam COBUS passagiers van en naar de luchthaventerminal vervoeren. CaetanoBus is op dit gebied marktleider.

Zero-emissie busvervoer

Een andere specialisatie van CaetanoBus is zero-emissie busvervoer. De personenbussen zonder enige schadelijke uitstoot staan op een speciaal chassis dat in eigen huis is ontwikkeld. Dit chassis is geschikt voor 100% elektrische personenbussen. Die passen in de missie van CaetanoBus om een groenere vervoersoplossing aan te kunnen bieden. Voor de Nederlandse markt is dat de Caetano e.City Gold, een batterij-elektrische openbaarvervoerbus met plek voor maximaal 87 passagiers. In Europese steden rijden inmiddels enkele honderden exemplaren van de e.City Gold. Deze bus is tijdens OV Expo 2020 voor het eerst te zien in Nederland. Aanmelden voor de vakbeurs kan via de registratiepagina.

H2.City Gold: waterstofbus met Toyota-technologie
Op basis van de e.City Gold ontwikkelde CaetanoBus samen met de Japanse autoproducent Toyota Motor Corporation de H2.City Gold. Dit is ook een volledig elektrische personenbus, maar dan een die op waterstof rijdt. De actieradius van de H2.City Gold bedraagt ruim 400 kilometer. De bus is uitgerust met brandstofceltechnologie van de waterstofauto Toyota Mirai. De H2.City Gold – die in oktober 2019 debuteerde op de vakbeurs Busworld in Brussel – is in minder dan negen minuten volgetankt, vergelijkbaar met een traditioneel aangedreven personenbus.

Waterstof elektrisch competitiever dan batterij elektrisch?
Louwman Group is voornemens om de Caetano zero-emissie bussen naar Nederland te halen en hier als partner op te treden. Het familiebedrijf is in het jaar 1923 opgericht en telt momenteel in Europa bijna 3.000 medewerkers. Om bezoekers van OV Expo 2020 te overtuigen van de mogelijkheden van waterstof, houdt Louwman Group tijdens de vakbeurs een informatieve en inspirerende workshop met de titel: Waterstof elektrisch competitiever dan batterij elektrisch?

Verrassende conclusies

Tijdens de workshop komen de verschillen in operationele kosten van een openbaarvervoerbus op diesel, elektriciteit en waterstof voorbij. Interessant voor vervoerders die het beste uit hun verdienmodel willen halen. “Hierbij komen we tot verrassende conclusies”, vertelt een van de sprekers, H2 projectmanager Frank Versteege van Louwman Group.

“Ik wil nog niet alles weggeven, maar vervoerders zullen verbaasd zijn over de exploitatiekosten van een waterstofbus. We houden twee workshops, in de ochtend van 11.00 tot 11.30 en in de middag van 14.30 tot 15.00 uur waarbij we ons uiteraard aan de RIVM-richtlijnen houden met betrekking tot het coronavirus”, aldus Versteege.

Ook adviseur duurzame energie Han van der Wal spreekt tijdens de workshops. Hij zal het onder meer hebben over de ontwikkelingen en trends met betrekking tot brandstofceltechnologie en het rekenmodel voor operationele kosten voor een vervoerder van de verschillende aandrijflijnen met de deelnemers doornemen.

Meer nieuws

‘OV-sector kijkt te weinig naar vervoersarmoede’

Er blijven allerlei kansen liggen om vervoersarmoede op te lossen omdat er te weinig wordt gedaan met data. Dat bepleit Anne van der Veen van adviesbureau Over Morgen. Zo zorgt het strekken van OV-lijnen wel voor een efficiëntere exploitatie en zijn sommige reizigers blij met de kortere reistijd, maar wordt andere burgers de toegang tot… Lees verder ›

Minder zorgen over onderhoud en service bestuurdersstoel dankzij speciale app

Bestuurdersstoelen binnen het OV moeten periodiek onderhouden worden om de conditie van de stoelen te waarborgen en daarmee stilstand van materieel en zitklachten te voorkomen. Dit is zelfs vastgelegd in de CAO. Om vervoerders nog meer te ontzorgen en nog beter en efficiëntere service te kunnen bieden, heeft EBLO de Fleet Maintenance App ontwikkeld. De… Lees verder ›

‘Coronaproof interieurtextiel is norm van de toekomst’

Iedereen wordt op veel vlakken nog steeds geconfronteerd met de gevolgen van de pandemie. In het openbaar vervoer wil Buvetex met een coronaproof stoffering bijdragen aan een oplossing. De zogeheten Bioguard-stoffen bestrijden 99,9 procent van het ongewenste DNA, virussen en bacteriën. Het interieurtextiel is ideaal voor complete stoffering bij bussen in het openbaar vervoer en… Lees verder ›