Linkker toont elektrische bus op BusVision, accu heeft levensduur van 10 jaar

linkkerIn steeds meer concessies wordt gevraagd om oplossingen voor zero emissie-busvervoer en daardoor groeit de markt voor elektrische bussen. Maar de betrouwbaarheid en de actieradius van de batterijen in een elektrische bus blijven voor veel vervoerders een punt van zorg. De bussen van de Finse start-up Linkker zijn uitgerust met een batterij die tijdens de gehele levensduur dezelfde actieradius blijft behouden.

De batterijen van Linkker-bussen hebben de langste levensduur van alle batterijen in de markt, zo stelt Linkker. “We leveren een batterij die gegarandeerd 15.000 cycles – oplaadrondes – kan meegaan”, vertelt Erik van der Staak van Linkker. “We verwachten zelfs 18.000 volledige cycles. Dat komt neer op een gebruiksduur van 8 tot 10 jaar bij inzet in een stedelijke omgeving.”

BusVision

Deze bus zal dit jaar getoond worden op de beurs BusVision in de Expo Houten en is beschikbaar voor de Nederlandse markt. De bus rijdt al in Finland en in Denemarken. Het gaat om een volledige elektrische, lichtgewicht stadsbus van ruim 12 meter met drie deuren. Die bus heeft 43 staanplaatsen met 4 uitklapbare stoeltjes en 33 staanplaatsen. Momenteel heeft Linkker louter dit model ter aanbieding; in 2017 komt het bedrijf ook met langere bussen.

De bus die Linkker heeft gebouwd heeft een body en chassis dat volledig uit aluminium bestaat. Dit heeft tot gevolg dat dit voertuig beduidend lichter is dan de meeste elektrische bussen. De Linkker-bus wordt standaard uitgerust een hoogwaardige door Linkker zelf ontwikkelde aandrijflijn met een permanente 180 kilowatt magneetmotor en wordt geladen door opportunity charging.

Opladen

Een Linkker-bus heeft in principe een bereikbaarheid tussen de 30 en 50 kilometer op een volle batterij, maar het is niet de bedoeling om zo ver te rijden zonder tussendoor te laden. De bedoeling is dat de bus ongeveer na circa 15 tot 20 kilometer voor een korte periode bijgeladen wordt. Dit duurt bij deze afstanden ongeveer 2 tot 3 minuten per halve slag. “Linkker past opportunity charging uiterst consistent toe”, aldus Van der Staak.

Het is voor de betrouwbaarheid van de batterij beter om de batterij nooit helemaal leeg te laten lopen. “Mocht een vervoerder de batterij iedere keer helemaal leeg trekken, dan is er wel sprake van lichte achteruitgang. Ongeveer 15 procent.” Door een beetje slim om te gaan met de laadinfrastructuur, zal daar echter nooit sprake van zijn, voorspelt Van der Staak. “Zolang er altijd geladen wordt tussen de 90 en 50 procent van het vermogen, garanderen we in de praktijk 100 procent van het vermogen tot het einde van de levensduur van de batterij, dus zeker 15000 cycles.”

Laadinfrastructuur

Daarvoor hoeft zeker niet op elke straathoek een laadpaal te staan. Van der Staak: “Een gemiddelde stadsdienst hoeft maar één of twee laders te hebben. Je kunt dan bijvoorbeeld 10 bussen op die lijn laten rijden. Omdat de batterij niet leegloopt en ook niet langdurig bijgeladen hoeft te worden, kan de bus 24 uur per dag gebruikt wordt.”

Meer nieuws

‘OV-sector kijkt te weinig naar vervoersarmoede’

Er blijven allerlei kansen liggen om vervoersarmoede op te lossen omdat er te weinig wordt gedaan met data. Dat bepleit Anne van der Veen van adviesbureau Over Morgen. Zo zorgt het strekken van OV-lijnen wel voor een efficiëntere exploitatie en zijn sommige reizigers blij met de kortere reistijd, maar wordt andere burgers de toegang tot… Lees verder ›

Minder zorgen over onderhoud en service bestuurdersstoel dankzij speciale app

Bestuurdersstoelen binnen het OV moeten periodiek onderhouden worden om de conditie van de stoelen te waarborgen en daarmee stilstand van materieel en zitklachten te voorkomen. Dit is zelfs vastgelegd in de CAO. Om vervoerders nog meer te ontzorgen en nog beter en efficiëntere service te kunnen bieden, heeft EBLO de Fleet Maintenance App ontwikkeld. De… Lees verder ›

‘Coronaproof interieurtextiel is norm van de toekomst’

Iedereen wordt op veel vlakken nog steeds geconfronteerd met de gevolgen van de pandemie. In het openbaar vervoer wil Buvetex met een coronaproof stoffering bijdragen aan een oplossing. De zogeheten Bioguard-stoffen bestrijden 99,9 procent van het ongewenste DNA, virussen en bacteriën. Het interieurtextiel is ideaal voor complete stoffering bij bussen in het openbaar vervoer en… Lees verder ›