Jaarbeurs - Utrecht

RET en HTM winnaar van de OV Innovatie Prijs ’22

Stadsvervoerders RET en HTM winnen met de Slimme Tram & de InnOVatietram de OV Innovatie Prijs ‘22.

De Slimme Tram van de RET en de InnOVatietram van HTM maken het mogelijk allerlei technologische nieuwigheden uit te proberen in de echte wereld, met echte reizigers. In de InnOVatietram is bijvoorbeeld getest hoe de beleving van drukte bij reizigers omlaag gebracht kan worden. De Slimme Tram van de RET is onder meer voorzien van sensoren die de onderhoudsstaat monitoren. Hoewel de trams van RET en HTM beide verschillende technologieën uitproberen, delen de vervoerders wel de data met elkaar.

Vlootmanager bij de RET Daphne Blaauw denkt dat mensen zich niet altijd realiseren hoeveel tijd en energie het kost om technologische innovaties te integreren in bestaande voertuigen. “Daarom is deze prijs een extra waardering voor het hele team dat hier aan gewerkt heeft. Grappig genoeg was onze innovatie bijna niet ingestuurd om mee te dingen naar de prijs. Ik ben blij dat we dat toch gedaan hebben.

Genomineerden

Abonnementsvorm Zeeland Voordeel

Zeeland Voordeel is een nieuwe, slimme abonnementsvorm voor het OV, die meedenkt met de reiziger. Bij traditionele abonnementen met de reiziger elke maand of zelfs een jaar van tevoren bedenken hoe veel zij van het OV gebruik gaan maken en welk abonnement daar het beste bij past. Dat is soms best een gedoe. Maar dat geldt niet bij Zeeland Voordeel. Reizigers melden zich eenmalig aan en zijn daarna altijd ontzorgd: Reis je meer, dan krijg je automatisch meer korting. Je betaalt in een maand periode nooit meer dan 130 euro. En reis je niet, dan betaal je ook niets. Want Zeeland Voordeel is gratis. Zo maken we het OV een stuk flexibeler, eerlijker en eenvoudiger.

Om reizigers met Zeeland Voordeel te ontzorgen heeft Transdev de tariefconcepten ‘staffelkorting’ en ‘maand-capping’ gecombineerd. Reizigers checken in- en uit met de persoonlijke OV-chipkaart. Er zijn al meer dan 4000 gebruikers. Uiteindelijk willen we dit concept met hulp van het landelijke programma OVpay ook op de betaalpas (EMV) gaan aanbieden.

InnOVatieroute – De Slimme Tram & InnOVatietram

Vanuit de innovatieve samenwerking in de InnOVatieroute (www.innovatieroute.nl) hebben de bedrijven RET en HTM een samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van de tram.

Deze heeft tot doel om het reizigers, trambestuurders en andere verkeersdeelnemers makkelijker te maken en het onderhoud van de voertuigen te verbeteren. Het gaat onder meer om sensoren die de onderhoudsstaat monitoren, maatregelen om de verkeersveiligheid verder te verbeteren en aanpassingen in het interieur van de tram die ten dienste staan van reizigers.

Zowel in Rotterdam als in Den Haag rijdt deze tram in de exploitatie en worden nieuwe (technologische) ontwikkelingen getest. Op basis van de ervaringen in deze testen en de feedback van klanten en collega’s wordt bepaald om een technologie al dan niet op te schalen en uit te rollen over de vloot.

Periodiek is er afstemming tussen de twee bedrijven om kennis en ervaring te delen. Daarnaast is er ook een platform ingericht waarin tussentijds de ervaringen worden teruggekoppeld. Dit platform is bereikbaar voor alle medewerkers van de bedrijven in de innOVatieroute (MRDH, HTM, RET, EBS).

De Ebusco 3.0

De Ebusco 3.0 doorbreekt de grenzen van het huidige bus ontwerp in het streven naar duurzaam openbaar vervoer. Niet alleen door het gebruik van composietmaterialen in de hoofdstructuur van de carrosserie, maar ook door de aanpak om het ontwerp te richten op passagierscomfort, ondersteuning van de operator en Total Cost of Ownership. Door te kiezen voor twee kleinere elektromotoren dicht bij de wielen, is er veel ruimte voor de aandrijflijn. Hierdoor is er ook meer ruimte voor de passagiers rond de achteras, maar beter nog, een volledig vlakke vloer van de bestuurder tot de achterbank. De lichtgewicht carrosserie maakt het mogelijk om de achteras te voorzien van enkele wielen in plaats van de gebruikelijke dubbele wielen. Naast een lagere rolweerstand zorgt dit voor meer ruimte voor de passagiers. Bovendien heeft de vormvrijheid van composiet het mogelijk gemaakt om de bus lichtjes afgerond te maken, wat hem zijn ruimtelijk design geeft.

De Ebusco 3.0 is ongeveer 27% lichter dan de op één na lichtste elektrische bus van Ebusco’s belangrijkste concurrenten, maakt een actieradius met één lading mogelijk tot 575 km en heeft een geschatte gemiddelde levensduur van 25 jaar. Samen met zijn kobaltvrije batterijtechnologie is de Ebusco 3.0 een zeer kostenefficiënte elektrische bus.

HaltetaxiRRReis

Qarin en 9292 hebben Flex-OV in Nederland een nieuwe dimensie gegeven: Vanaf 3 april rijdt HaltetaxiRRReis in de provincie Gelderland. HaltetaxiRRReis is een flex-OV dienst die aanvullend op het OV wordt ingezet. Qarin heeft hiervoor een OV-toets ontwikkeld die ervoor zorgt dat de Haltetaxi alleen wordt aangeboden als er geen OV-alternatief voorhanden is. Hierdoor kan de Haltetaxi specifiek worden aangeboden in gebieden waar het OV zich terugtrekt of op tijdstippen dat het OV afschaalt. Het is een oplossing voor OV-lijnen die als gevolg van Covid-bezuinigen en personeelskrapte wegvallen. Daarnaast zijn er in Gelderland 72 extra haltes toegevoegd die alleen door HaltetaxiRRReis worden bediend. Hiermee worden plaatsen in de provincie ontsloten waar vervoersarmoede dreigde te ontstaan. Ook enkele bedrijventerreinen en musea zijn met de Haltetaxi weer aangesloten op het openbaar vervoer. De innovatieve dienst is aangesloten op de Reisplanner van 9292. Hierin komt HaltetaxiRRReis niet alleen naar voren in het (keten)reisadvies in de planner, maar is de rit ook gelijk boekbaar en te betalen en vormt daarmee een integraal onderdeel uit van de aangeboden reisadviezen. Door de samenwerking met 9292 is Haltetaxi vooral in de plaatsen waar zij rijdt al bij een breed publiek bekend.

Asset degeneratie voorspellen met Artificial Intelligence

In het Openbaar Vervoer is tijdig onderhoud of vervanging van materieel cruciaal: voor de veiligheid, voor de betrouwbaarheid van de dienstverlening, en voor kostenreductie. Van bussen tot vaste assets, door slimme analysetechnieken toe te passen op de steeds meer beschikbare data, is een significante impact mogelijk. Deze technieken worden condition- based of predictive maintenance genoemd.

Daarom heeft Lynxx samen met ProRail oplossingen ontwikkeld die voorspellen wanneer verschillende soorten materieel aan vervanging toe zijn of dringend onderhoud nodig hebben. Voor spoorwissels hebben we bijvoorbeeld een Artificial Intelligence (AI) model getraind op de elektrische respons van de wissels. Hiermee kunnen we voorspellen welke wissels een grote (>20%) kans hebben binnen de komende twee weken in storing te gaan en dus waar inspectie/onderhoud vereist is. Ook voor de resterende levensduur van spoorstaven is AI gebruikt. Ditmaal op basis van metingen van de spoordikte in combinatie met meerdere locatiegegevens van de spoorstaaf – van het type ondergrond tot de kromming van het baanvak.

Deze technieken zijn een belangrijke stap voor ProRail om data beter te benutten. Vergelijkbare analyses kunnen op veel meer assets in het Openbaar Vervoer toegepast worden. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de komende jaren een vlucht zal nemen in het OV!